שלושה כלים מעשיים שיעזרו לכם להתמודד עם ביקורת שמופנית כלפיכם.
כולנו שונאים שמבקרים אותנו!
אני לא יכול לחשוב על מישהו שאוהב שמבקרים אותו!
פיתוח היכולת להתמודד עם ביקורת (ללמוד איך להגיב אליה)
היא דבר חיוני מאוד.
הבהרה חשובה!
מטרת מאמר זה – היא ללמד אתכם מה לעשות ממש באותו הרגע שמופנית כלפיכם ביקורת ( מכל סוג שהוא).
במהלך הסדנאות לתקשורת בין אישית ולמניעת אלימות, שאני מעביר ברחבי הארץ, אני מוצא לא פעם שאחד הדברים שיוצרים קצרים בתקשורת ושמדרדרים את המצב הוא –
חוסר יכולת להתמודד עם ביקורת!
במילים אחרות,
תגובת נגד לא אפקטיבית לביקורת שמופנית כלפינו.
מיד אתן לכם שלושה כלים שיעזרו לכם מאוד במצבים שמופנית כלפיכם ביקורת מכל סוג שהוא..
(כי אני יודע שזהו רגע מאוד מאתגר עבור כל אחד מאתנו.)
אז באו נתחיל בלימוד הכלי הראשון – מה לעשות ממש באותו הרגע שבו מופנית כלפינו ביקורת..?
הדבר החשוב ביותר שעלינו לעשות ברגע שמופנית כלפינו ביקורת הוא להישאר בוויסות רגשי – להישאר בקרקוע.
קרקוע – (Grounding) הוא מושג ידוע מעולם החוסן..
קרקוע עוזר לנו לחזור עם המחשבות שלנו ל"כאן ועכשיו".
למקד אותן..
ולשמור על הגוף ועל המוח שלנו בסנכרון.
וכך למעשה,
להפחית את רמות הלחץ,הכעס, החרדה והדאגה שאנחנו חווים.
(מי מכם שרוצה ללמוד ולהרחיב על קרקוע – לחצו כאן!)
נסו לא לתת לתגובת ה – FFF שלכם
ׁ(FIGHT, FLIGHT, FREEZE)
ׁלקחת את השליטה על האירוע.
כלי נוסף מומלץ מאוד הוא – טכניקת שלוש הנשימות – ללימוד הטכניקה – לחצו כאן!
אם אתם מזהים שאתם נכנסים לסיטואציה שבה אתם עלולים לספוג ביקורת..
תמיד זכרו!
שביקורת היא בסך הכל דעה ולא עובדה!
אם מישהו מבקר אתכם אתם שומעים רק את דעתו..
נסו להיות סקרנים לגבי מה שנאמר לכם.. ולגבי מה ששמעתם..
הסקרנות הזאת יכולה לעזור לכם מאוד:
בוויסות הרגשות שלכם.
ואולי גם תוכלו לקבל מידע שימושי..
אולי יש משהו שאתם רוצים להבהיר..
אולי אתם רוצים לדעת מדוע הצד השני ("המבקר") מחזיק באותה דעה..
חשוב לדעת!
גם אם אתם לא מרגישים סקרנות – אתם תמיד יכולים להעמיד פנים כאילו אתם דווקא כן סקרנים..
(לדוגמא – כאשר אתם מקבלים פידבק בעבודה..)
דבר אחרון..
נסו לא להגיב בהתגוננות.
או בהתקפת נגד..
(אני יודע שלכולנו זה דבר לא פשוט בכלל..)
במידה ויש לכם באמת סיבה מוצדקת להגיב בהתגוננות..
נסו קצת לדחות אותה – יהיה לכם מספיק זמן לזה בהמשך..
זה ישתלם לכם מאוד אם התגובה שלכם תגיע כשתהיו יותר מווסתים ויותר רגועים.
לדוגמא – אם קיבלתם ביקורת מבן הזוג או מבת הזוג על כל שאי אפשר לסמוך עליכם.. ושאתם תמיד לא עומדים בזמנים..
תגובת נגד כמו: "גם עליך תמיד אי אפשר לסמוך!"
כנראה לא תוביל את השיחה למקום פרודוקטיבי..
(ומה שבטוח הוא שתגובה מסוג זה
לא תגרום לכם להרגיש טוב יותר..)
בואו נעבור לכלי השני – ניתוח הביקורת.
בדרך כלל שאנחנו מקבלים ביקורת (או משוב) יש לנו זמן לחשוב עליה.
וזה מאוד חשוב לקחת לעצמנו את אותו זמן כדי לנתח ולבדוק האם הביקורת שהועברה עלינו..
הועברה –
באופן הרסני
או
באופן בונה
איך נדע להבחין בין ביקורת הרסנית לבין ביקורת בונה?
המרכיבים של ביקורת הרסנית:
1. היא כללית מאוד ולא ספציפית.
2. בדרך כלל – אין לנו מה לעשות עם אותה הביקורת (אין שום אפשרות לגרום לשינוי כלשהו.)
3. בדרך כלל ישנו שימוש במילים כמו: "תמיד", "אף פעם", משפטים שמתחילים ב "אתה", "את", "אתם". בנוסף, קיימת הדבקת תוויות לאדם שאליו מופנית הביקורת ( כמו: "אתה חושב רק על עצמך", "את לא אחראית", "אתם תמיד רעים אלי"
4. האג'נדה לא ברורה – לאדם שמקבל את הביקורת לא ברורה מטרתה.
המרכיבים של ביקורת בונה:
1. היא ספציפית לסיטואציה (ומתארת התנהגות מסוימת.)
2. יש משהו שניתן לעשות בנוגע אליה (ניתן לעשות שינוי במידה ואנחנו רוצים בכך.)
3. לאדם שמעביר את הביקורת יש את הזכות לעשות זאת (לדוג – לבוס שלך יש את הזכות להעביר משוב על אופן התפקוד שלך בעבודה..)
או שזה מתאים לסוג מערכת היחסים –
לפעמים אנחנו מאפשרים לאחרים לתת לנו ביקורת – לדוג' – שחברה שלנו שואלת אותנו איך התספורת החדשה. זה בסדר להעביר ביקורת.. אבל שזר מוחלט עוצר אותנו ברחוב ואומר את דעתו על ההופעה שלנו – זה ללא ספק פחות מתאים..
4. האג'נדה ברורה – לאדם שמקבל את הביקורת ברורה מטרתה..
אחרי שערכתם ניתוח קצר על פי המרכיבים הנ"ל אתם יכולים לדעת האם הביקורת שמופנית כלפיכם היא בקטגוריה של ביקורת הרסנית או בקטגוריה של ביקורת בונה.
(לפעמים אתם תמצאו שחלק מהביקורת הוא הרסני בעוד שהחלק האחר הוא בונה.)
ועכשיו..
בואו נעבור לכלי השלישי – בחירת התגובה לאותה ביקורת:
(לאחר שניתחתם וזיהיתם האם הביקורת היא הרסנית או בונה.)
אם מופנית כלפיכם ביקורת הרסנית..
יש משהו שחשוב מאוד לחשוב עליו..
והוא..
האם מערכת היחסים בכלל שווה את המאמץ לנסות ולהבין מה מסתתר מתחת לביקורת. (מהי הבעיה האמיתית..)
(חלק גדול מהביקורת שאנחנו מקבלים הוא למעשה, ביטוי של צרכים שלא סופקו.)
קודם כל – הבסיס לאותה התגובה הוא פיתוח מיומנויות של תקשורת בין אישית אפקטיבית.
במידה ומערכת היחסים חשובה לכם (מערכת יחסים זוגית, יחסי עובד – מעביד, מערכת יחסים עם הילדים וכד')
מומלץ לעבוד על מיומנויות מעולם התקשורת הבין אישית.
חשוב מאוד ש..
תקשיבו..
תגלו אמפתיה.. (תבינו באמת את נקודת המבט של מעביר הביקורת.)
תסבירו את עמדתכם..
תציבו גבולות ברורים..
תחפשו מספר פתרונות אפשריים לבעיה או למצב..
במילים אחרות –
תגלו אסרטיביות!
(תוכלו ללמוד עוד כיצד לפתח אסרטיביות – כאן!)
במידה ומערכת היחסים אינה חשובה לכם (ואתם לא יכולים להתחמק ממנה באותו הרגע) – תוכלו פשוט להשיב: "תודה על הפידבק."
(ולא צריך להוסיף מעבר לכך..)
ומה צריך לעשות כאשר הביקורת היא בונה..?
לפעמים אנחנו מגיבים בצורה אמוציונלית מאוד גם שהביקורת היא מוצדקת ויש לה תוכן בונה.
הביקורת פשוט לוחצת לנו על כפתורים נסתרים ( כנראה על פצעי ילדות..)
במילים אחרות, היא נוגעת לנו באמונות יסוד שליליות שאנחנו מחזיקים ( בנוגע לעצמנו.)
ישנן הרבה דרכים שעוזרות לשנות את אותן אמונות יסוד שליליות (ארחיב על כל בשבועות הבאים..)
מה שאתם יכולים לעשות ברגע שאתם חווים סערה רגשית בעקבות אותה ביקורת בונה – הוא לנסות להיות "בכאן ועכשיו."
ולהתמקד בפתרון הבעיה במשותף.
אתם גם יכולים לחשוב ולשאול את עצמכם מספר שאלות..
האם אתם מסכימים עם הביקורת – האם אתם מסכימים עם הדעה הזאת?
מה אתם שניכם רוצים באותה מערכת היחסים?
האם אתם צריכים עוד אינפורמציה..?
האם זה בכלל חשוב לכם לגרום לאותו השינוי לקרות..?
(אני מזכיר לכם שוב – שביקורת בונה היא תמיד בקשה שמופנית אלינו מאדם אחר ושמטרתה היא שנעשה משהו בצורה אחרת..)
בטח אתם אומרים לעצמכם עכשיו..
אין לנו מספיק זמן או אנרגיה לבצע את כל התהליך הזה..
ואתם צודקים!
לא צריך לנתח כל ביקורת באופן עמוק כל כך..
בכל יום טיפוסי אנחנו מקבלים המון ביקורת וגם מעבירים המון ביקורת
(ובדרך כלל אנחנו יותר מודעים לביקורת שאנחנו מקבלים מאשר לזאת שאנחנו נותנים..)
את התהליך הזה תבצעו רק במערכות היחסים החשובות לכם ובנושאים המרכזיים והחשובים לכם ביותר.
לסיכום,
חשוב לי להזכיר לכולכם..
אתם יכולים תמיד לבחור – האם אתם מקבלים את הביקורת או שלא.
רוצים ללמוד עוד כלים מעולם התקשורת הבין אישית – לחצו כאן! וקבלו פרטים על אחת מסדנאות התקשורת הבין אישית המומלצות שלנו!