סדנה למניעת אלימות – צוותים רפואיים
רקע
אירועי אלימות כלפי צוותי רפואה, הן בבי"ח והן בקהילה, נמצאים בשנים האחרונות במגמת עליה בהיקפם ובחומרתם.
תופעת האלימות כנגד הצוותים הרפואיים במערכת הבריאות בישראל היא בעיה חמורה ובעלת השלכות רבות על איכות השירות הרפואי ועל הבריאות של העובדים והמטופלים כאחד. היקף האלימות כלפי הצוותים הרפואיים במערכת הבריאות מהווה כרבע מתקריות האלימות מכלל מקומות העבודה.
מנהלי הביטחון ומנהלי בתי חולים והמרפאות בישראל מתמודדים יחדיו עם האתגר של הפחתת האלימות וההגנה על כלל הצוותים הרפואיים.
האלימות כלפי הצוותים הרפואיים במערכת הבריאות כוללת מגוון רחב של התנהגויות: אלימות מילולית, איום, קללה, פגיעה פיזית, השפלה, הטרדה מינית, התעללות של אדם כלפי עובד בהקשר לעבודתו וכד'.
בשנת 2021 בישראל נערך מחקר מעניין (מחקר בשיתוף מנהל האֲחָיוּת, משרד הבריאות ולשכת המדען הראשי, המשרד לביטחון הפנים) שבחן את היקף האלימות כלפי צוותים במרפאות בקהילה ואת דרכי ההתמודדות עם התופעה.
המחקר הצביע על ממצאים מעניינים מאוד בנושא! – לקריאה נוספת – לחצו כאן!
הסיבות (הטריגרים) לאירועי האלימות כלפי הצוותים הרפואיים
- המתנה ארוכה.
- יחס הצוות הרפואי (בקשה או הערה מצד הצוות הרפואי שלא מצאה חן בעיני המטופל)
- חוסר שביעות רצון מאופן הטיפול בחולה.
- שכרות או חוסר יצבות נפשית.
- אי מתן כניסה למלווים/לבני משפחה.
- תגובת צער/אבל לאחר פטירת קרוב משפחה.
- חוסר שביעות רצון מהזמנים של שעות הביקור.
- חוסר שביעות רצון מתוצאות הבדיקות הרפואיות.
קצת על הקשר בין האלימות לשחיקת הצוותים הרפואיים
הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובמרפאות אשר בקהילה חשופים, לסיכון גבוה לאלימות, הן בתוך המתקנים הרפואיים והן מחוצה להם.
נתונים מצביעים על כך שבמהלך אירוע אלימות – הצוותים הרפואיים חשים מאוימים, פגועים, כועסים, מתוסכלים, לחוצים ומפוחדים (רק חלק קטן מהם מרגיש בשליטה..)
כאשר הצוותים הרפואיים חווים לחץ גדול ועומס נפשי מתמיד ומתמשך מתחילה תופעה של שחיקה .
השחיקה היא תופעה שבה העובדים חשים תשישות פיזית, רגשית ורוחנית. המוטיבציה ורמת שביעות הרצון יורדות – וכתוצאה מכך איכות הטיפול נפגעת.
במילים אחרות,
השפעת האלימות כלפי הצוותים הרפואיים לא רק פוגעת בבריאותם האישית אלא גם משפיעה על איכות הטיפול הניתן למטופלים. צוותים שחוקים מתקשים לספק טיפול ברמה גבוהה, מה שעלול להוביל לטעויות ולפגיעה בחוויית השירות של המטופלים. האלימות כלפי הצוותים הרפואיים יכולה להוביל להיעדרות של העובדים ולהפסדים כלכליים לארגון בו הם מועסקים.
בעלי התפקידים השונים בבתי החולים ובמרפאות בקהילה שנפגעים מאלימות מגלים תחושת פגיעות, איום, חוסר אונים וחרדה. לעיתים מתחילות להופיע תופעות כמו: עייפות כרונית, רגישות למחלות, דיכדוך, חוסר אונים, חוסר תקווה ופיתוח עמדות שליליות כלפי מקום העבודה. האלימות פוגעת למעשה באיכות החיים של העובד.
סדנה זו היא חלק מתכנית ההכשרה לצמצום תופעת האלימות כלפי צוותי הרפואה.
הסדנה משלבת תכנים מעולם הפסיכולוגיה והאימון ומעניקה ארגז כלים רחב להתמודדות יעילה עם תופעת האלימות.
מטרות הסדנה:
- המשתתפים יכירו עקרונות מפתח בנושא תקשורת בין-אישית הרלוונטיים לתחום עיסוקם כצוות רפואי/נותני שירות.
- המשתתפים יתרגלו את הכלים שקיבלו בסדנה.
- המשתתפים יידעו להתאים את הכלים שנלמדו לסביבת העבודה שלהם.
נושאים מרכזיים בסדנה למניעת אלימות
- כלים אפקטיביים למניעת אלימות.
- עקרונות מפתח בנושא תקשורת בין אישית אסרטיבית. – תקשורת מונעת הסלמה.
- מודל התקשורת הבין אישית – תקשורת מילולית ובלתי מילולית. מרכיבי המסר: שפת גוף, דיבור, אינטונציה, טון דיבור, מרחב אישי, הופעה, סביבת עבודה וכד'.
- מודל אפר"ת – השפעת הפרשנויות שאנחנו נותנים (המושפעות גם מסטריאוטיפים) על ההתנהגות שלנו (ובהתאם גם על התנהגות האחרים).
- הכרת המושג מסגור מחדש והתייחסות לפן הבין תרבותי.
- מיומנויות תקשורת והשפעה.
- כלים פרקטיים להתמודדות עם מקרים נפיצים ( מטופלים "קשים", אינטרסים שונים, הבדלי תרבות, טריגרים, וכד'.)
- שירות איכותי ומניעת אלימות.
- ניהול כעסים ומניעת אלימות.
- ניהול קונפליקטים וניהול סכסוכים.
- שפת גוף ומניעת אלימות.
- מאפיינים וטכניקות של תקשורת תומכת: שאלות פתוחות, שיקוף, אמפתיה, סימנים להקשבה, ניסוח תיאורי, פתרון בעיות משותף, גישה ספונטאנית,ארעית ושוויונית וכד'.
- חמשת סגנונות התקשורת לניהול קונפליקטים אלימים והצגת המודל לסיגול התנהגות אסרטיבית – טכניקות להגברת שיתוף הפעולה.
קהל היעד
צוותים רפואיים (רופאים, אחיות, מזכירות רפואיות, כוח עזר וכד')