למידע נוסף וייעוץ חייגו 050-4465501
סדנאות למניעת התנהגות מסכנת בזמן משבר –  בני נוער

סדנאות למניעת התנהגות מסכנת בזמן משבר – בני נוער

סדנה למניעת התנהגויות מסכנות בקרב בני נוער – רקע

היום ידוע לכל, שבעולם המשתנה של היום ובמציאות הכאוטית עמה מתמודדות משפחות בישראל, קיימות שתי מיומנויות שחשוב ביותר לפתח:

הראשונה – תקשורת בין אישית אפקטיבית למניעת אלימות ולמניעת התנהגויות סיכון בקרב בני נוער.
השנייה – התמודדות עם מצבי לחץ ופיתוח חוסן אישי.

אירועי האלימות והתנהגויות הסיכון של בני נוער בישראל, נמצאים בשנים האחרונות, ובמיוחד בתקופה האחרונה, במגמת עליה בהיקפם ובחומרתם.

הורים לבני נוער רבים מתמודדים עם התנהגויות מסכנות כגון: שתיה לשוכרה, נהיגה בשכרות, נהיגה מסוכנת, נהיגה ללא רישיון, שימוש בסמים, חשיפה לפורנו, השתתפות בקטטות ובמקרי אלימות, השחתה של רכוש, הימורים, חשיפה לסרטוני "סנאפ", ועוד’.

מחקרים מצביעים על מספר סיבות להתנהגויות מסוג זה: חלקן קשורות ללחץ חברתי, חלקן קשורות להתפתחות המוח ולבשלותו ואחרות נקשרות למצבי סטרס והיעדר חוסן אישי.

השנה האחרונה ( אחרי אירועי ה – 7/10) מציבה בפני בני הנוער בישראל – אתגרים רבים.

בתקופה האחרונה (מלחמת חרבות ברזל) ובמציאות בה אנו חיים, חווים בני נוער רבים חרדות, סטרס, היעדר כיוון ומשמעות ואף לעיתים דיכאון.

חלק מבני הנוער בורחים לשימוש בחומרים משני תודעה כבריחה מהמציאות (שגם לנו, המבוגרים, היא מורכבת מאוד!)

תקשורת בין אישית אפקטיבית היא הבסיס ליחסים הרמוניים בין אנשים.

מחקרים מצאו ששימוש בתקשורת בין אישית אפקטיבית, קרובה ופתוחה עם בני הנוער מקטינה את כמות הסיכונים שהם לוקחים על עצמם.

לתקשורת עם ההורים (או עם דמות בוגרת אחראית) ישנה חשיבות מכרעת בנטייה של בני נוער לקחת סיכונים.

בני נוער ( גם אם הם לא תמיד אומרים זאת) מחפשים שהוריהם יעניקו להם גבולות, יכוונו אותם, יעניקו להם ביטחון ויגלו כלפיהם אמפתיה.

לפיכך, קיימת חשיבות רבה לפיתוח מיומנויות תקשורת בין אישית אפקטיבית למניעת אלימות ולמניעת התנהגויות סיכון בקרב בני נוער.

בנוסף, ידועה החשיבות הרבה לפיתוח חוסן אישי.

בני נוער עם חוסן גבוה הם תלמידים טובים יותר, מאושרים יותר, בעלי מוטיבציה גבוהה יותר, מחוברים יותר, מתקשרים באפקטיביות ומגיבים במהירות ובגמישות לשינויים ולאתגרים של החיים בישראל.

משפחות שיישמו את המיומנויות הנ”ל –

ישפרו את השיח המשפחתי.
יתמודדו טוב יותר עם הקשיים והאתגרים שהחיים בישראל מציבים בפניהן.
ימנעו התנהגויות סיכון, בקרב ילדיהם המתבגרים.
והכי חשוב – ישפרו את איכות החיים של המשפחה כולה!

 

מטרת הסדנאות למניעת התנהגויות מסכנות – בני נוער:

 

  • להבין מדוע בני נוער נוטלים סיכונים ומהן התנהגויות סיכון.
  • להבין את העקרונות הבסיסיים של תקשורת בין אישית ותפקידה בבניית מערכות יחסים.
  • לתרגל כלים להתמודדות עם בעיות בתקשורת.
  • ללמוד עקרונות מפתח בנושא תקשורת בין אישית אסרטיבית.
  • ללמוד כיצד ניתן לפתח אצל בני הנוער ביטחון עצמי, תחושת מסוגלות עצמית וכריזמה.
  • לחקור את מושג החוסן וחשיבותו בניווט בין שינויים ומצבי אי ודאות.
  • ללמוד דרכים לפיתוח חוסן אישי ומשפחתי.
  • ללמוד ולזהות את מקורות הלחץ והשחיקה.
  • לתרגל כלים ושיטות לנהל את הלחץ.
  • ללמוד דרכים לפתח מוטיבציה פנימית בזמנים של קושי ומשבר.
  • ללמוד את יתרונות פיתוח מרחבים בטוחים בבית.
  • ללמוד ולתרגל שלושה כלים אפקטיביים למניעת אלימות.
  • ללמוד כיצד לנהל קונפליקטים בצורה אפקטיבית.

 

מבנה הסדנאות:

 

תכנית ההכשרה בנויה ממספר מודולים/מפגשים שבועיים של שלוש שעות אקדמיות, המועברים באמצעות הזום או באופן פרונטלי. (יש לבחור מספריית המודולים את המודולים הרלוונטיים)
כל סדנה בנויה משלושה חלקים( יש לבחור מספריית המודולים את המודלים הרלוונטיים לסדנה):

חלק ראשון – חלק תיאורטי המבוסס על המחקרים העדכניים ביותר.

חלק שני – למידה של כלים ומיומנויות חדשות ומעשיות מעולמות החוסן, התקשורת הבין
אישית וה CBT.

חלק שלישי – ניתוח דילמות אישיות של בני הנוער וההורים. דילמות הקשורות לנושאי הסדנה (ולהתנהגויות הסיכון הרלוונטיות.)

 

יתרונות וייחודיות תכנית ההכשרה:

 

  • המפגשים ממוקדים ומלאים בהמון כלים פרקטיים.
  • תכנית ההכשרה גמישה מאד – מועברת בזום או בצורה היברידית (חלק בזום/חלק פרונטלי) או בצורה פרונטלית.
  • הסדנאות וההרצאות מועברות בצורה חווייתית מאד.

 

הייחודיות של תכנית הכשרה זאת הוא השילוב של שלושה תחומים:

א. תקשורת בין אישית אפקטיבית.
ב. ניהול קונפליקטים, מניעת אלימות ומניעת התנהגויות סיכון.
ג. פיתוח חוסן אישי ומשפחתי.

 

תכנית הכשרה ייחודית זאת ,מועברת ברוח ה CBT (גישת הטיפול הקוגניטיבי – התנהגותי.)

תכנית ההכשרה נבנית רק לאחר בירור וניתוח הצרכים הספציפיים של כל קבוצה וקבוצה.

את התכנים של ההרצאות ושל הסדנאות תוכלו למצוא במודולים הבאים:

 

המודולים:

 

מודול 1 – יסודות התקשורת הבין אישית.

  • פתיחה והיכרות, מטרות המפגש.
  • הכרת מרכיבי התקשורת הבין אישית.
  • פיתוח רושם ראשוני נפלא.
  • גישה חיובית והכנה מנטלית.
  • כיצד לפתח ביטחון עצמי ומסוגלות עצמית.
  • שפת גוף אפקטיבית.
  • מרחב אישי.
  • שימוש אפקטיבי בטון הדיבור והאינטונציה.
  • היכרות ראשונית עם מודל אפר"ת ועם גישת ה CBT.
  • זיהוי ושיום רגשות.

מודול 2 – תקשורת מונעת הסלמה.

  • פתיחה והיכרות, מטרות המפגש.
  • אבחון הפרעות בתקשורת ודרכים לפתרונן.
  • כלים פרקטיים להתמודדות עם בני נוער “נפיצים”.
  • שפת גוף ומניעת אלימות – היבטים לא מילוליים – חיוביים /שליליים באינטראקציות חברתיות.
  • סגנונות לניהול קונפליקטים – דיון ותרגול של ארבעת דרכי הפעולה (”פסיבית”, “אגרסיבית”, “פסיבית – אגרסיבית” ו”אסרטיבית”.)
  • פיתוח תבנית התמודדות למצבי התגרות מצד בני קבוצת השווים.
  • טכניקות להגברת שיתוף פעולה – הקניית כלים להתמודדות עם האשמות באמצעות מיומנויות של הקשבה פעילה, אמפתיה, שיקוף והעברת משוב.
  • הקניית מיומנויות לפתרון סכסוכים עם דמויות סמכות (מורים/הורים וכד’.)
  • ניהול כעסים (מודל אפר"ת.)
  • כלים להעלאת המודעות העצמית ולויסות עצמי (טכניקות לשליטה עצמית) על פי הגישה הקוגניטיבית ההתנהגותית (CBT).
  • מודל מסכם – שיתוף פעולה, ניהול עימותים ושירות איכותי על פי מרכיבי האינטליגנציה הרגשית.

מודול 3 – "להיות זיקית" – התאמה לסגנונות תקשורת שונים.

  • ניתוח סגנון התקשורת האישי שלנו והתאמתו לסגנונות תקשורת אחרים.
  • מיקרו הבעות פנים.
  • כיצד לקרוא אנשים באמצעות רמזי שפת גופם.
  • מיומנויות הקשבה אפקטיבית, אמפתיה, שיקוף והעברת משוב.
  • כלים לפיתוח צוות עבודה אפקטיבי.
  • כריזמה והשפעה.
  • איך לתקשר בצורה אסרטיבית.
  • פרזנטציה אפקטיבית.
  • מיומנות השיחה הקלילה – כיצד לפתוח שיחה קלילה עם כל אחד.

מודול 4- התמודדות עם מצבי לחץ

  • פתיחה והיכרות, מטרות המפגש.
  • המשגה של לחץ.
  • מקורות הלחץ.
  • הבחנה בין לחץ חיובי לבין לחץ שלילי.
  • מה בין לחץ לבין עומס.
  • תרגול טכניקות פרקטיות להתמודדות עם לחץ בעימותים אלימים.
  • ניהול זמן יעיל בתנאי לחץ.
  • כלים וטכניקות מעולם ה CBT להתמודדות עם לחץ וחרדה.

מודול 5 – פיתוח חוסן אישי ומוטיבציה

  • פתיחה והיכרות, מטרות המפגש.
  • הפסיכולוגיה של החוסן.
  • הבנת החוסן וחשיבותו.
  • זיהוי החוזקות האישיות ותחומים לצמיחה.
  • טכניקות של ויסות רגשי.
  • ניהול רגשות – כיצד לנווט שיחות קשות.
  • כלים אפקטיביים לפיתוח חוסן אישי.
  • פיתוח ביטחון עצמי, ערך עצמי ומסוגלות עצמית.
  • פיתוח מנהיגות ויוזמה.
  • הנעה עצמית במצבי שינוי ואי ודאות.
  • מוטיבציה פנימית ומוטיבציה חיצונית.
  • שלושת המרכיבים של מוטיבציה פנימית.
  • הקשר בין פיתוח חוסן לבין מוטיבציה.
  • היתרונות בפיתוח מרחבים בטוחים בבית הספר  והקשר שלהם למוטיבציה ולשביעות רצון.

מודול 6 – היכרות עם יסודות גישת ה CBT

  • עקרונות גישת ה CBT.
  • זיהוי מחשבות אוטומטיות.
  • לימוד ותרגול עבודה עם יומן מחשבות.
  • שינוי דפוסים של חשיבה מגבילה.
  • סקירה של תרגילי הרפיה.
  • לימוד טכניקות אפקטיביות ופרקטיות לשיפור התקשורת הבין אישית והתוך אישית, הלקוחות מעולם ה CBT.
  • היכרות בסיסית עם מצבי לחץ, חרדה, דיכאון.
  • יעילות ה CBT לטיפול בכעס, תוקפנות והיעדר ציות.

מודול 7- פיתוח חוסן משפחתי

  • פתיחה והיכרות, מטרות המפגש.
  • מהו חוסן משפחתי.
  • כיצד מפתחים חוסן משפחתי.
  • כיצד נוכל לחזק את החוסן הנפשי של ילדינו.
  • הקשר בין תקשורת אפקטיבית במשפחה לבין פיתוח חוסן.
  • מה בין חוסן משפחתי לבין מחויבות, משמעות ואחריות.
  • מצבי משבר כהזדמנות לפיתוח חוסן משפחתי.
  • הקשר בין המרחב הבטוח בבית לבין הבריאות הנפשית של בני הנוער (הורדת הלחץ והשחיקה, ניהול קונפליקטים, הפחתת רגשות של כעס ותסכול, ויסות רגשי ועוד'.)
  • מה בין תגמולים לבין התנהגות רצויות.

מודול 8 – התנהגויות סיכון במתבגרים

  • מהי התנהגות סיכון (התנהגות מסכנת בני נוער)
  • אובדנות, שכרות, סמים ולחץ חברתי.
  • מה קורה לגוף בגיל ההתבגרות.
  • מה קורה בחופשים עם בני הנוער.
  • מקומם של ההורים בהתמודדות עם התנהגויות סיכון בקרב בני הנוער (שינוי עמדות, מתן כלים, יצירת סביבה תומכת, גבולות וכד’)
  • מצוקות בגיל ההתבגרות.
  • מניעת התנהגויות סיכון בקרב בני נוער.

 

הייחודיות של הסדנאות של  תום ברנע

בעבודתו, משלב תום את עולם הייעוץ הארגוני עם עולם הפסיכותרפיה. הבנה ניהולית וארגונית מעמיקה עם רצון לסייע לבני אדם.

עבודתו של תום הינה מקצועית מאד ומתמקדת בשלושה תחומים עיקריים:

הראשון פיתוח חוסן (אישי וארגוני.)

השני מניעת אלימות ומניעת התנהגויות סיכון.

השלישי – תקשורת בין אישית אפקטיבית.

עבודתו של תום נשענת על תיאוריות מדעיות מתחום הייעוץ הארגוני, על גישת "הפסיכולוגיה החיובית" ועל המודל הקוגניטיבי התנהגותי (cbt).

תהליכי העבודה עם תום קצרים, ממוקדים, בהירים, תכליתיים ומטרתם ליצור שינוי של 'כאן ועכשיו'.

העבודה מתבצעת תוך הקפדה על התפתחות מתמדת, על פתיחות, על בקרה ועל משוב.

ההדרכות, הסדנאות וההרצאות של תום הן חווייתיות, מהנות מאד ומוכוונות יותר לפרקטיקה ופחות לתיאוריה!

תום יודע היטב כיצד להעצים את בני הנוער ולגרום להם לממש את הפוטנציאל הגלום בהם ולשפר את איכות חייהם.

 

תום ברנע מלווה בשנים האחרונות את הרשות הלאומית לביטחון קהילתי –

במסגרת התכנית למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובאלכוהול. 

 

הרשות הלאומית לביטחון קהילתי נעזרת רבות בשירותיו של תום ברנע במגוון סדנאות והדרכות:

סדנאות למניעת אלימות – בני נוער.

סדנאות למניעת התנהגויות סיכון בקרב בני נוער.

סדנאות לתקשורת מונעת הסלמה.

סדנאות לתקשורת מקרבת.

סדנאות חוסן לילדים ולבני נוער.

סדנאות תקשורת מקרבת למדריכי מוגנות בבתי ספר.

סדנאות העצמה לבני נוער – בדגש על מניעת אלימות.

הכשרה של תקשורת מקרבת של מתנדבים (סיירת הורים) ברשויות המקומיות.

סדנאות להתמודדות עם מצבי עימות – סיירות ביטחון, מאבטחים, ביטחון קהילתי.

ועוד'

לפרטים נוספים על הסדנאות להתנהגויות מסכנות בקרב בני נוער – לחצו כאן!

המידע מעניין? שתפו עם חברים