למידע נוסף וייעוץ חייגו 050-4465501
העלאת מוטיבציה באמצעות מנהיגות קשובה.

העלאת מוטיבציה באמצעות מנהיגות קשובה.

קיימת תפיסה מיושנת ולא שלמה על כריזמה – אותה יכולת נדירה וכמעט קסומה לעורר התלהבות ונאמנות. תכונה זאת, נחשבה בעבר לסוג של הילה, מולדת, ממגנטת ושממעודדת השפעה ושכנוע. מחקרים מהשנים האחרונות, בתחום המנהיגות, טוענים שאין זה מעשה קסם כלל וכלל. אפשר ללמוד כריזמה! אחת הדרכים לפתח כריזמה – היא לפתח יכולת הקשבה. מנהיג אפקטיבי קודם כל מקשיב ורק אח"כ מדבר. במילים אחרות, הכריזמה קשורה בקשר ישיר למיינדפולנס ולהתמקדות. היום יותר ויותר מחקרים מצביעים על היתרון במנהיגות משרתת, כמו של רוב המנהיגים הגדולים בהיסטוריה, שדיברו והתנהגו כמשרתים: משה, ישו, גנדי ומרטין לותר קינג.

אתם נמצאים במסיבה.. מי לדעתכם יותר ממגנט וכריזמטי?

  1. אדם שהעיניים שלו משוטטת ברחבי החדר ומחפשות אחרי מישהו אחר.
  2. אדם שכל הזמן נמצא הנייד שלו.
  3. אדם שהעיניים שלו מביטות לעבר עינכם, ונראה שהוא קשוב לכל מילה שלכם.

להיות אדם, מנהל, מנהיג כריזמטי הוא להיות נוכח לגמרי עבור אחרים ועבור המחשבות והרגשות שלהם.

התקשורת היא המיומנות החשובה ביותר בחיים. את מרבית שעות הערות אנו מעבירים בתקשורת. חשבו על כך: הקדשתם שנים מחייכם ללימוד קריאה וכתיבה, שנים ללימוד שפה זרה, אבל מה לגבי הקשבה? מהי הכשרתכם בתחום ההקשבה? מעט מדי אנשים עוברים הכשרה בתחום ההקשבה. בספרו  המצוין "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" כותב סטיבן קובי את המשפט הבא: " בקש להבין תחילה ואז להיות מובן". בדרך כלל אנו מבקשים להיות מובנים תחילה. מרבית האנשים אינם מקשיבים במטרה להבין – הם מקשיבים במטרה להשיב. הם מסננים הכל במסננות של הפרדיגמות שלהם, ומשליכים את סיפור חייהם על חיי האחר.

כשמישהו אחר מדבר אנחנו " מקשיבים" בדרך כלל באחת מארבע רמות הקשבה. אך קיימת רמה נוספת  של הקשבה שמעטים נוהגים על פיה.

בואו נסקור את חמשת רמות ההקשבה:

  1. התעלמות – לא מקשיבים כלל לאדם האחר. מקשיבים אך ורק ל"רדיו הפנימי שלנו" שמשדר ללא הרף מחשבות.
  2. העמדת פנים – לדוג': "כן, כן, נכון מאוד" הנהון בלתי פוסק עם הראש.
  3. הקשבה סלקטיבית – שומעים רק חלקים מן השיחה (אנו נוהגים כך כשאנו מאזינים לפטפוטיו הבלתי פוסקים של ילד קטן.)
  4. הקשבה פעילה – הקשבה "משקפת", זו היא הקשבה שבנויה על טכניקות של שאלת שאלות, חזרה על דברי האחר וניסוח מחדש של הנאמר. טכניקות אלה מצוינות אך הן גם  יכולות לעיתים להעליב את מושא "ההקשבה" במיוחד כשמשתמשים בהן בצורה מזויפת ולא אותנטית. ישנם אנשים שמשתמשים בטכניקות אלה במטרה אחת והיא  – שליטה ותמרון השיחה – הם מקשיבים במטרה לענות.
  5. רמת ההקשבה הגבוהה ביותרהקשבה אמפתית. הקשבה זו מכוונת להבנה. המקשיב מבקש להבין תחילה באמת. אנו ממש רואים את העולם כפי שהאחר רואה אותו. אנו מבינים את השקפת עולמו. אנו מבינים באמת איך הוא מרגיש. תמצית ההקשבה האמפתית איננה בהכרח הסכמה עם הזולת, משמעותה שאנו מבינים את האחר הבנה מלאה ועמוקה, מבחינה רגשית ואינטלקטואלית כאחת. רמת הקשבה זאת משלבת את הרמה הרביעית עם שיקוף של רגשות ועם הסתכלות גם על הדברים של נאמרים או שנאמרים בין השורות ( לדוג' – שפת הגוף/טון הדיבור וכד'.) כאשר אתם מקשיבים ברמת הקשבה זו השתדלו לא לייעץ, לא לפרש, לא לחקור, לא להעריך – פשוט השתדלו להיות נוכחים!

עובדים שמרגישים שמקשיבים להם ומבינים אותם, שהמנהלים שלהם יודעים להקשיב מתוך מודעות, חווים פחות מתח, הם בריאים יותר ומחמיצים פחות ימי עבודה. כאשר עובדים בצוותים, העובדים שיודעים להקשיב היטב זה לזה הם יצרניים יותר וטובים יותר בפתרון בעיות.

כשאתם כמנהלים מקשיבים למישהו באמפתיה, אתם מעניקים לו מרחב פסיכולוגי. לאחר שסיפקתם לו את הצורך החיוני הזה, אתם יכולים להתמקד בניסיון להשפיע עליו או לפתור את בעיותיו.

בטוח חוויתם, בתור מנהלים, מצב בו היה ברור שאחד מעובדיכם זקוק לעזרה – וחשתם דחף לעזור לו ולתת לו עצה פרקטית שתוכל לפתור את הבעיה. המודל של מנהיגות משרתת נותן עדיפות ראשונה למחויבות שלנו לספק לאחרים מרחב בטוח שבו יוכלו לדבר על נקודות המבט והחוויות שלהם. סיטואציה כזאת דורשת מאתנו לא פעם לדכא את הדחף לחשוב על תגובה בזמן שאנשים אחרים מדברים, או להתפרץ לדבריהם עם עצה שלא התבקשנו לתת, גם אם היא העצה המושלמת.

במסגרת הקורסים וסדנאות התקשורת הבין אישית שלנו לומדים המנהלים והעובדים מיומנויות של הקשבה  – מיומנויות קריטיות לפיתוח מנהיגות אפקטיבית.

לפרטים על הסדנאות לתקשורת בין אישית שלנו לחץ כאן!

 

 

המידע מעניין? שתפו עם חברים